Automatisatie, digitalisatie en data analytics onder één dak
Door automatisatie, digitalisatie en data analytics op een geïntegreerde manier toe te passen, kunnen bedrijven nog heel wat duurzame en economische winsten boeken. Lees hier het interview met Jeroen Pandelaere - Consultant Data Analytics - en Christiaan Van Landschoot - Business Unit Manager - van Actemium voor Trends.
Auteur: Joris Hendrickx – gepubliceerd door Mediaplanet
Wat maakt van Actemium zo’n waardevolle partner voor industriële bedrijven?
Van Landschoot: “Ons bedrijf onder de brand name Actemium is in de jaren 80 gestart als een specialist in industriële automatisatie. We hebben onze diensten echter snel uitgebreid met industrial IT-services om zo ook de operations in OT te digitaliseren. In 2017 hebben we een data analytics team toegevoegd aan onze services. Elke stap heeft steeds tot doel om verder te gaan in de missie waar Actemium voor staat : ‘Improving Industrial performance’. Ons data analytics team is een samenstelling van mensen met meer dan vijftien jaar ervaring in de processen van onze klanten en hoogopgeleide data scientists die starten vanuit de recentste AI-technieken. Met deze samenstelling differentiëren we ons door bottom-up use cases te ontdekken en te realiseren bij onze klanten.”
Waarom is die gecombineerde expertise zo belangrijk?
Pandelaere: “Vanuit onze roots als een specialist in mechanisch, elektrisch en automatisatiewerk kennen wij de processen, hoe alle installaties werken en hoe ze aan elkaar gelinkt zijn. Dat combineren wij met de dataskills, de statistische kennis en de expertise in machine learning van ons data analytics team. Zo kunnen we blijven werken aan continuous improvement bij onze klanten.”
Welke cases realiseerden jullie zoal rond de energietransitie?
Pandelaere: “Bij een klant zijn we er samen met Howest in geslaagd om door middel van een smart hot water grid zoveel mogelijk restwarmte van hun processen te hergebruiken in andere processen. Zo helpen we hen om hun duurzame doelstellingen te halen en hebben we de kostenefficiëntie van hun processen sterk kunnen verbeteren.”
Van Landschoot: “Samen met de UGent hebben we bovendien een leerstoel opgericht waarin we bestuderen hoe bedrijven kunnen inspelen op de energiemarkt en hun productieplanning kunnen aanpassen om hun energiekosten te drukken én zelfs geld te verdienen met energieoverschotten.”
Met de samenstelling van ons data analytics team differentiëren we ons door bottom-up use cases te ontdekken en te realiseren bij onze klanten.
Van Landschoot Christiaan
Business Unit Manager